In totaal een honderdtal vrijwilligers, waaronder in de grienden veel ouders met kinderen, hebben zaterdag 4 maart jongstleden de Carnisse- en Rhoonse Grienden en het natuurgebied Klein Profijt weer deels opgeschoond van afval en zwerfvuil vanuit de Oude Maas. Deze voorjaarsschoonmaak wordt al vele jaren georganiseerd en uitgevoerd door de Albrandswaardse natuurvereniging De Carnisse Grienden en door de Lionsclub Rhoon Oude Maas. Zij rekruteren hiervoor eigen leden en vrijwilligers vanuit hun achterbannen. De verenigingen werken voor de schoonmaak samen met de beheerders van de drie gebieden. Voor de grienden is dit Staatsbosbeheer en voor Klein Profijt de provinciale stichting Het Zuid-Hollands Landschap. Ook de gemeente Albrandswaard werkte weer aan de schoonmaak mee.

Klein zwerfvuil nog steeds serieus probleem

Ook dit jaar was de ervaring van de schoonmakers dat het volume aan groot afval dat de rivier bij hoog tij in de overstroom-gebieden achterlaat, de laatste jaren heen steeds verder afneemt. Een goed teken, want dit duidt op een minder met grof afval vervuilde Oude Maas. Maar klein zwerfvuil, dat ook vaak moeilijk tot helemaal niet afbreekbaar is, blijft nog steeds een serieus probleem. Ook dit jaar was de oogst van een ochtend schoonmaken dan ook vele blauwe zakken met troep, die de terreinbeheerders vanaf de verzamelpunten afvoeren voor verantwoorde verwerking.

Burgemeester(s) op ‘werkbezoek’

Dit jaar kregen de Lions en hun vrijwilligers in Klein Profijt de Albrandswaardse  burgemeester Jolanda de Witte en haar ‘kinderburgemeester’ Jasmijn van Hensbergen op ‘werkbezoek’. Zij hielpen een handje mee en verleenden hun medewerking aan het jaarlijks fotomoment “het tableau van de ‘troepe’ ” op een van de vele bruggetjes in het gebied.

De aansturing van de schoonmaak in Klein Profijt was zoals elk jaar weer in handen van de 91-jarige Roelof Dubel uit Poortugaal. Als vaste vrijwilliger is hij al tientallen jaren betrokken bij al het doorlopend onderhoud in het gebied samen met een kleine groep van toegewijde vrijwilligers. Als actief voorman hiervan maakt hij hierbij nog steeds indruk door zijn vitale werkkracht en grote kennis van het lokale gebied met zijn kenmerkende flora n fauna. Nog bijna elke werkdag gaat hij hierin voor een paar uur aan de slag.

Jongste deelnemer een paar maanden oud

Bij de schoonmaakactie in de grienden door leden en achterban van Vereniging de Carnisse Grienden was de jongste deelnemer dit jaar nog pas een paar maanden oud. Hij werd dan ook gerieflijk meegedragen op de buik van zijn meewerkende, jonge vader. Ook de jeugd van Scouting Albrandswaard en van de groep zeeverkenners Fridtjof Nansen uit Barendrecht werkten zoals ieder jaar weer hard mee. Zij hadden het daarbij duidelijk naar hun zin. Ouders en kinderen genoten na afloop op de twee locaties van de traditionele erwtensoep met broodje. Alle kinderen ontvingen een presentje in de vorm van een informatieve natuurzoekkaart. Hiermee kunnen zij meer leren over vogels, vlinders, libellen, bijen en kleine waterdieren. Voor Vereniging De Carnisse Grienden heeft de schoonmaak dan ook twee doelstellingen: minder vervuilde grienden maar zeker ook natuur-betrokken, jonge kinderen door het vroegtijdig aanbieden van aantrekkelijke, educatieve acties zoals deze voorjaarsschoonmaak.

Categorieën: Nieuws